6 tips for mersalg av behandlinger og produkter

Det oppstår mange gylne muligheter til å kunne selge mer. Enten ved booking av time, i salongen eller når de skal betale. Hver interaksjon er fullpakket med muligheter, men det er lett å glemme mersalg. Derfor er det viktig som eier av en salong eller klinikk å spørre deg selv om du maksimerer potensialet!

Visste du at Hano sin online booking har en marsalg-funksjon? Kontakt support for å sette opp funksjonen.

1. Online booking

 

Nå som mye skjer digitalt er det vanlig at kundene booker time på nett og ikke over telefon. Det er derfor et perfekt sted for mersalg. Hvis en kunde velger dameklipp er det optimalt å spørre om hun ønsker å kjøpe en annen behandling samtidig.

Lar du kundene booke på nett? Les mer om online booking her.

2. Venteområdet

 

Når kunden venter på behandlingen er det smart å eksponere dem for produkter dere selger samt andre behandlinger. En behandlingsliste burde ligge fremme slik at de kan titte igjennom og finne noe annet de ønsker å gjøre hos din salong eller klinikk.

Ha produktene på utstilling med informasjon og pris lett tilgjengelig. Hvis du har prøver av produkter du selger er det fint å kunne tilby kundene dette.

3. Behandlingsområde

 

Å ha en balansert samtale mens du utfører en behandling kan være krevende. Du vil ikke være for pushy men samtidig ønske å maksimere salget mens kunden er i salongen eller klinikken. Vær oppmerksom på hva kunden forteller deg slik at du kan tilby de rette produktene eller behandlingene. Lag notater i kunderegisteret slik at du husker kunden sine ønsker.

Det er lurt å bruke produktene du selger i salongen eller klinikken. I tillegg kan det være smart å la kunden prøve noe de er interessert i mens behandlingen pågår. Da er det større sjanse for at de kjøper med seg produktet hjem.

4. Når kunden skal betale

 

Vet kundene dine om tilbud du har eller bonuspoengordningen? Vet de at du selger gavekort? Ønsker de å booke en ny behandling? Skriv notater på hvilke produkter en kunde har kjøpt og spør om de er fornøyd eller om de trenger å fylle på produkter som er tomme. Hva med å gi dem en rabatt på produkter de liker?

Det er viktig å informere kunden om hva dere kan tilby dem. Enten det er at de kan samle poeng eller kjøpe et gavekort til en de er glad i må du kommunisere dette til kundene.

Les mer om bonuspoeng her.

Les mer om gavekort her.

5. Sosiale medier

 

En salong eller klinikk burde ha en Facebook og Instagram side som er interaktiv og engasjerende. Hvis du klarer å informere og underholde kunder kan du klare å selge mer produkter og behandlinger. Facebook er også et perfekt sted å la kundene book time. Les mer om hvordan du legger til Book nå knappen her.

Har du ikke en Facebook bedriftsside? Les mer om hvordan du oppretter en her.

6. Informer de ansatte

 

De ansatte er drivkraften bak bedriften din. Å lære de ansatte hvordan de skal kommunisere med kundene og derfra selge mer er en essensiell del av å løfte både dem og bedriften.

KOM I GANG

Prøv en demo i dag

Vi vet at det kan være vanskelig å ta en beslutning – derfor tilbyr vi en demo slik at du kan prøve systemet før du tar det viktige valget.

Har du fremdeles spørsmål kan du kontakte vår salgsavdeling via telefon, e-post eller chat.

Huk av her hvis du godtar Hano sine vilkår. privacy policy

Hei! Lyst til å lære mer om Hano?

Vi sender deg info rett til innboksen din!

Takk for din henvendelse!