Hvordan salongen/klinikken kan gjøre det bedre på Instagram

instagram salong

I en digital verden er det viktig å være der kundene og potensielle kunder befinner seg. Flere og flere henter inspirasjon fra sosiale medier, og innen skjønnhet og helse er det Instagram som gjelder. Mange av dere er allerede på Instagram men sliter med å se engasjement. Det viktigste er å ha tålmodighet. Hvis du ikke har tusenvis av venner som følger kontoen din kan det ta litt tid før du får en stor følgegruppe.

Før du begynner å legge ut bilder på Instagram-profilen til salongen/klinikken er det lurt å finne ut hva du ønsker å oppnå og hvordan estetikken skal være. Deretter kan du begynne å finne ut av hva slags innhold du ønsker å dele og planlegge tiden fremover.

Under finner du noen tips til hvordan du kan nå målet ditt med å være mer synlig på Instagram.

1. Instagramprofil type

De fleste av oss har allerede en Instagramprofil vi bruker privat. Når du lager en profil for salongen/klinikken har du mulighet til å velge bedriftskonto. Husk å lag en åpen konto slik at alle kan se innholdet ditt.

Navnet ditt burde være det samme som salongen/klinikken. Da blir det enklere for kunder å finne deg. Er navnet opptatt kan du legge til stedsnavnet.

Legg til en link til hjemmesiden eller bookingsiden din. Hvis en potensiell kunde finner bildet/profilen din og ønsker å booke/lese mer, gjør du det enklere for dem å gjøre nettopp det. Fyll ut alle felt slik at det blir enklere for kundene dine å finne kontaktinformasjonen din.

Har du ikke bookingsider? Les mer om Hano bookingsider her.

2. Vår sosial i sosiale medier

Mange legger kun ut bilder og stopper der. Det heter sosiale medier for en grunn og det er viktig at du tar del i det. Prøv å følg så mange relevante mennesker du kan innenfor ditt felt. Vær aktiv ved å kommentere på andres bilder slik at du blir mer synlig.

Sosiale medier er det perfekte stedet å kommunisere med både eksisterende og potensielle kunder. Her kan du yte god kundeservice. Svar alltid når noen sender deg en melding eller kommenterer under et av bildene dine. Har de lagt ut et bilde av ditt arbeid er det hyggelig om du skriver en kommentar.

3. Innhold på Instagram

Vi er vant med å dele personlige bilder på Instagram. Når du lager en bedriftskonto er det viktig at du opptrer profesjonelt. Det betyr ikke at du ikke kan legge ut mindre glossy og personlige bilder. Del mest om arbeidet, de ansatte, events og behandlinger. Det er samtidig viktig at de som ser profilen får en personlig feeling. Del litt personlig slik at de blir kjent med hvem du er og hold resten profesjonelt.

Husk å bruk de riktige #hashtaggene til de ulike bildene. Bruk # som du vet de vil finne og ikke internasjonale tagger. Leter de etter en frisør i Oslo er det fint å feks bruke #frisøroslo

Tips: Nå ut til de lokale ved å tagge stedet salongen/klinikken er.

Når du har begynt å legge ut bilder er det viktig at du gjør det jevnlig. Pass på at du ikke legger ut alt og ingen ting, men at du faktisk tar deg tid til å planlegge hva som skal blir lagt ut. Før- og etterbilder er alltid en enkel måte å legge ut bilder jevnlig. Pass på å ha etterbildet først og spør alltid om lov før du legger ut bildet.

Du har også mulighet til å dele innhold på Instastory. Her kan du dele mer uhøytidelige bilder og ha med mer tekst.

Det viktigste med å dele bilder på Instagram er at du inspirerer dem til å ville booke en time hos deg.

instagram salong frisører

4. Konkurranser

Ved å arranger konkurranser får du flere inn på profilen og høyrere engasjement. Her er det viktig å knytte det opp mot salongen/klinikken slik at de kan bli en potensiell/fornøyd kunde. Dette kan være i form av en behandling eller et produkt du selger.

5. La kundene spre ordet

Oppfordre kundene dine til å dele forvandlingen og at de tagger salongen/klinikken i innlegget. Deretter kan du spørre om du kan dele bilde på din Instagramprofil.

En aktiv Instagramkonto vil reflekterer positivt på din salong/klinikk. Det viser at du bryr deg om å være tilstede der folk er og at du er stolt av arbeidet du gjør.

Vil du prøve Hano?

Hei! Lyst til å lære mer om Hano?

Vi sender deg info og et uforpliktende pristilbud rett til innboksen din!

Takk for din henvendelse!