Google Analytics og Hano bookingsystem

hano integrasjon google analytics

Hva er Google Analytics?

Google Analytics er et gratisverktøy som kan brukes for å spore aktivitet inne på nettsiden din, enten det er en bookingside eller hjemmeside. I dette innlegget vil vi forklare kort hvordan du kan ta i bruk GA.

Hvordan opprette en GA konto?

For å kunne bruke GA må du ha en Google-konto. Dette blir det første steget for å kunne bruke Analytics. Sent i 2020 oppdaterte Google Analytics seg og genererer en ny tracking id som ikke inneholder UA-kode. I Hano må du fremdeles bruke en UA-kode (f.eks. UA-XXXXX-Y).

1. Begynn med å opprette en Google-konto og Analytics ved å klikke her

2. Etter du har fulgt stegene for å opprette en konto blir du bedt om å fylle inn forskjellig informasjon for å kunne opprette en Google Analytics konto for din nettside.

3a. Har du en konto fra før kan du enten opprette en ny property under samme konto eller lage en helt ny konto for bookingsiden. Mange har allerede en GA-konto for hjemmesiden sin og da er det beste å opprette en ny property under samme konto. På denne måten har du alt samlet men du genererer en ny tracking id. Se på bilde under for hvordan du får en UA-kode og ikke den nye varianten.

3b. Hvis du ikke allerede har en konto må du opprette dette. Deretter blir du bedt om å opprette en property. Får du ikke opp dette kan du gå inn på admin når du er i Google Analytics og du ser valgene der (konto, property). Er dette en bookingside-property kan du f.eks. kalle den «Bookingside salong».

4. Dette blir det avgjørende steget for at din nye property får riktig tracking ID, altså en UA-kode. Før du går videre når du oppretter en property må du trykke på «show advanced options» og marker at du vil ha en «Universal Analytics property». Når du velger dette får du et nytt felt hvor du må legge inn booking/hjemmeside URL-en (f.eks. hano.bestille.no). Når du har gjort dette kan du gå videre.

5. Du blir så tatt videre til en side hvor du får Tracking ID og Website Tracking Code. Skal du implementere koden i en hjemmeside kan det være greit å søke opp hvordan du gjør dette før du prøver deg frem. Det kommer an på hvilken plattform du bruker samt om du har et tema som kan hjelpe deg med å implementere koden på siden. Skal du tracke bookingsiden du har med Hano kan du følge stegene under. Da trenger du kun å bruke Tracking IDen.

google analytics hano ua-kode

Implementere GA i Hano (nye bookingsider)

1. Hvis du ikke har fulgt stegene over men allerede har en GA konto kan du følge disse stegene for å finne Tracking ID din: I GA, gå til Admin ➡️ Tracking Info ➡️ Tracking Code

2. Kopier hele Tracking ID (begynner med UA)

3. Gå til Hano timeplan. Herifra navigerer du deg til Innstillinger ➡️ Kundesider ➡️ Google

4. Trykk lagre.

Sett opp Goals for bookingsidene

Vi ønsker å sette opp et Goal som viser oss når noen har fullført en booking:

 

  1. I GA, gå til Admin ➡️ Goals
  2. Trykk på den røde «+New Goal» knappen
  3. I Goal setup velger du den som passer best, feks Place an order. Trykk continue
  4. Vi velger å kalle den Bestilt time. Type er Destination. Trykk continue.
  5. I Destination setter man inn en URL som representerer at noen har bestilt en time. I Hano blir dette: /modals/purchaseCompleted. Du velger Equals to. I dette steget kan du velge en value eller funnel, men ettersom det er samme URL man havner på uansett hva man bestiller blir det vanskelig å sette en sum her.
  6. Avslutt med Save.

Andre goals ideer:

  • /modals/confirmPurchase = siste steg før fullført bestilling (forlatt handlekurv)
  • /modals/purchaseCompleted = fullført bestilling
  • /vipps/fallback = Fullført betaling med vipps
  • /external = Betalt med Klarna

Hva kan du gjøre i Google Analytics?

Google Analytics er en bra måte å analysere markedet ditt, og deretter sette mål for hvordan du kan nå potensielle kunder.

  • Segment gir deg innsikt i hvem kundegruppen din er. Her kan du se hvem som er nye og hvem som er retunerende kunder.
  • Et Event kan være en handling som de besøkende gjør på nettsiden din, feks. å trykke på en knapp.
  • Å sette opp et Goal er en fin måte å måle bedriftens aktiviteter på. Et goal kan være en booket time. Da kan dere se om markedsføringen har hatt noe effekt på å få flere til å booke time (conversion).

Annet å tenke på:

  • Har du blogg på nettsiden din kan du se hva slags innhold som trigger mest besøk.
  • Mye trafikk fra mobil? Er siden din mobiltilpasset?

Andre tall du kan få fra GA:

  • Besøkende
  • Trafikk-kilder
  • Visits
  • Pages/visits
  • Avg. visit duration
  • % new visits
  • Bounce Rate
  • Teknologi
  • og mye mer!

Book en uforpliktende presentasjon

Hei! Lyst til å lære mer om Hano?

Vi sender deg info og et uforpliktende pristilbud rett til innboksen din!

Takk for din henvendelse!