Google Analytics + Hano

Hva er Google Analytics?

Google Analytics er et gratisverktøy som kan brukes for å spore aktivitet inne på nettsiden din, enten det er en bookingside eller hjemmeside. I dette innlegget vil vi forklare kort hvordan du kan ta i bruk GA.

Hvordan opprette en GA konto?

For å kunne bruke GA må du ha en Google-konto. Dette blir det første steget for å kunne bruke Analytics.

 

  1. Begynn med å opprette en Google-konto og Analytics ved å klikke her
  2. Etter du har fulgt stegene for å opprette en konto blir du bedt om å fylle inn forskjellig informasjon for å kunne opprette en GA konto for din nettside.
    • Account Name –  eksempel: Hano AS
    • Website Name – Hano AS Bookingside
    • Website URL – Anbefaler å copy/paste fra nettleseren din. Dette kan være enten hjemmeside URLen eller bookingside URLen (hano.bestille.no)
    • Industry – Internet and Telecom
    • Reporting Time Zone – Norway GMT +1
    • Trykk på Get Tracking ID (Aksepter Terms)
  3. Du blir så tatt videre til en side hvor du får Tracking ID og Website Tracking Code. Skal du implementere koden i en hjemmeside kan det være greit å søke opp hvordan du gjør dette før du prøver deg frem. Det kommer an på hvilken plattform du bruker samt om du har et tema som kan hjelpe deg med å implementere koden på siden. Skal du tracke bookingsiden du har med Hano kan du følge stegene under. Da trenger du kun å bruke Tracking IDen.

Implementere GA i Hano (nye bookingsider)

  1. Hvis du ikke har fulgt stegene over men allerede har en GA konto kan du følge disse stegene for å finne Tracking ID din: I GA, gå til Admin –> Tracking Info –> Tracking Code
  2. Kopier hele Tracking ID (begynner med UA)
  3. Gå til Hano timeplan. Herifra navigerer du deg til Innstillinger –> Kundesider –>Funksjonalitet
  4. Nederst på Funksjonalitetssiden finner du et tomt felt ved siden av Google Analytics Tracking Code. Her legger du inn Tracking ID som du fant i GA. Trykk lagre.

Hva kan du gjøre i GA?

Google Analytics er en bra måte å analysere markedet ditt, og deretter sette mål for hvordan du kan nå potensielle kunder.

  • Segment gir deg innsikt i hvem kundegruppen din er. Her kan du se hvem som er nye og hvem som er retunerende kunder.
  • Et Event kan være en handling som de besøkende gjør på nettsiden din, feks. å trykke på en knapp.
  • Å sette opp et Goal er en fin måte å måle bedriftens aktiviteter på. Et goal kan være en booket time. Da kan dere se om markedsføringen har hatt noe effekt på å få flere til å booke time (conversion).

 

Annet å tenke på:

  • Har du blogg på nettsiden din kan du se hva slags innhold som trigger mest besøk.
  • Mye trafikk fra mobil? Er siden din mobiltilpasset?

Andre tall du kan få fra GA:

  • Besøkende
  • Trafikk-kilder
  • Visits
  • Pages/visits
  • Avg. visit duration
  • % new visits
  • Bounce Rate
  • Teknologi
  • og mye mer!

Sett opp Goals for bookingsidene:

Vi ønsker å sette opp et Goal som viser oss når noen har fullført en booking:

  1. I GA, gå til Admin –> Goals
  2. Trykk på den røde «+New Goal» knappen
  3. I Goal setup velger du den som passer best, feks Place an order. Trykk continue
  4. Vi velger å kalle den Bestilt time. Type er Destination. Trykk continue.
  5. I Destination setter man inn en URL som representerer at noen har bestilt en time. I Hano blir dette: /modals/purchaseCompleted. Du velger Equals to. I dette steget kan du velge en value eller funnel, men ettersom det er samme URL man havner på uansett hva man bestiller blir det vanskelig å sette en sum her.
  6. Avslutt med Save.
  • /modals/confirmPurchase – siste steg før fullført bestilling (forlatt handlekurv)
  • /modals/purchaseCompleted – fullført bestilling

KOM I GANG

Prøv en demo i dag

Vi vet at det kan være vanskelig å ta en beslutning – derfor tilbyr vi en demo slik at du kan prøve systemet før du tar det viktige valget.

Har du fremdeles spørsmål kan du kontakte vår salgsavdeling via telefon, e-post eller chat.