5 enkle triks for at salongen/klinikken din blir funnet av Google

Google er som oftest første stopp når noen leter etter en ny salong eller klinikk. Det er ekstremt mye informasjon som ligger ute på nettet og det gjelder å komme høyt nok opp i Google slik at dine kunder finner deg.

Det er mange salonger og klinikker der ute som kan igjen gjøre det vanskeligere å komme høyere opp i Google. For noen blir det overveldende å forstå hvordan dette gjøres.

La oss se på hva du kan endre for å komme høyere opp når noen leter etter en salong/klinikk i ditt område.

1. Omtaler på Google Min Bedrift

Google Min Bedrift er utrolig viktig for en salong eller klinikk å ha. Dette er informasjonen om din bedrift som vises på høyre side i Google. Ved å fylle ut alle felt inne på GMB blir det enklere for kunder og potensielle kunder å finne deg ved at du for eksempel vises på Google-kartet.

I tillegg til å ha fylt ut alle felt er det noe du ikke kan gjøre selv. Kundene dine kan legge igjen omtale etter besøk. Det kan være lurt å lage en strategi på hvordan du skal sanke inn positive omtaler jevnlig. Får du flere positive omtaler kan du komme høyere opp når folk søker etter salonger/klinikker i ditt område. Dette er noe av hva du kan gjøre for å sanke inn stjerner:

 

  • Spør stamkunder om de kan skrive en omtale på Google. Dette er kunder du vet er fornøyd med ditt arbeid og du kan føle deg trygg på at de legger igjen noen positive ord.
  • Send ut oppfølgings-SMS/e-post etter hver behandling hvor du spør om de kan legge igjen en Google-omtale.
  • Del Google-omtaler jevnlig på hjemmesiden, Facebook og andre plattformer. Ved å dele positive omtaler fører det til at andre kunder er mer villig til å gjøre det samme.

Les mer om Google Min Bedrift her.

2. Oppdater kontaktinformasjonen din

Det er viktig at kontaktinformasjonen din er lik på alle plattformer. Vi snakket nettopp om Google Min Bedrift og det er kjempe viktig at adressen er riktig slik at kunder kan finne deg på kartet. Søker de etter en frisør i Asker vil du dukke opp hvis adressen er lagt inn riktig. GMB er ikke det eneste stedet du må sjekke at adressen stemmer:

Endrer du adresse er det viktig å oppdatere alle plattformer hvor adressen din er synlig. Dette gjelder også navn og telefonnummer. Ser Google at du har ulik informasjon rundt på nettet kan det føre til at du ikke blir like synlig.

Du kan google bedriften din slik at du finner alle nettsider med informasjon om deg. Har lokalavisen skrevet en artikkel og inkludert adressen din? Pass på at denne informasjon stemmer med dagens.

3. Skriv en optimalisert hjemmesidebeskrivelse

Har du noen gang googlet din bedrift og sett hva din beskrivelse er? I bildet under ser du hvordan bedriften vises i Google. Dette blir kalt metatekst. Den er ikke kun viktig for Google, men også for potensielle kunder slik at de kan finne deg. En fin tekst er ikke der kun for å tiltrekke kunder, men den forteller Google hva slags bedrift du er og de belønner deg hvis flere klikker seg inn.

Først er det viktig med en sterk tittel/header. Denne burde inkludere bedriftens navn, sted og noen få nøkkelord om hva slags bedrift du er.

Under tittelen skal du skrive en beskrivelse av bedriften hvor du får frem spesifikke aspekter din salong/klinikk tilbyr. Dette kan enten være at du er en vegansk salong eller tilbyr en unik behandling.

Men hvor legger du inn denne teksten? Det er ulikt fra plattform til plattform. Under finner du beskrivelse for hvordan du legger inn tittel og beskrivelse på de største plattformene:

Er du usikker på hvordan du gjør dette kan det være lurt å kontakt personen som satt opp hjemmesiden din.

4. Skriv blogg-innlegg

Noe Google liker godt er nyttig informasjon inne på hjemmesiden som har de riktige nøkkelordene. Viktig nøkkelord å ha på en hjemmeside er behandlinger og området du holder til på som f.eks. Frisør i Asker.

Det er viktig å ha nøkkelordene flere steder på hjemmesiden slik at Google lettere forstår hva du driver med. Her er det viktig å ikke gå for langt med å «fyll» siden med nøkkelord. Det kan virke negativt igjen. I stedet for å overfylle hjemmesiden med nøkkelord kan du lage noen korte innlegg som forteller mer om behandlingene du tilbyr. Der legger du inn de viktige ordene i tittelen og teksten. Husk å inkludere bilder.

Her er noen ideer:

  • Din historie om hvordan du startet bedriften
  • Hva kunden må vite før en bestemt behandling. F.eks. Botox.
  • Favorittprodukter og litt informasjon om de
  • Inspirasjon og tips om en gitt behandling. Velg en som er populær og du vet mange søker etter.

5. Registrer bedriften på nett

Ekstern lenking til hjemmesiden din er en positiv faktor for Google-rangering. Ved at flere nettsider lenker til din bedrift vil det sende et signal til Google om at du er til å stole på. Men hvordan kan du gjøre dette på en enkel måte? Registrer bedriften din på nettsider hvor du kan legge inn kontaktinformasjon, hjemmeside og beskrivelse. Her er noen slik sider:

 

Start med disse enkle stegene i dag slik at det blir enklere for Google å finne deg. Verden blir mer og mer digital og det er viktig å tilpasse seg.

Disse stegene er enkle å oppdatere og endre i fremtiden. Det eneste det krever av deg er at du følger det opp slik at informasjonen alltid er korrekt.

Les flere innlegg på Hano-bloggen

Hei! Lyst til å lære mer om Hano?

Vi sender deg info og et uforpliktende pristilbud rett til innboksen din!

Takk for din henvendelse!